مستندات موجود درباره جسد بانوی یافت شده در تپه اشرف کامل است

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، مستندات موجود درباره جسد بانوی یافت شده در تپه اشرف کامل است.

مستندات موجود درباره جسد بانوی یافت شده در تپه اشرف کامل است

علیرضا جعفری زند اضافه نمود: شواهد بطور کامل نشان می دهد که جسد بانوی یافت شده در کاوش های باستان شناسی تپه اشرف متعلق به دوره اشکانی است.

وی ادامه داد: نوع تدفین این بانو پشت سنگی بوده که معرف تدفین مردگان دوره اشکانی است.

رئیس هیات باستان شناسی فصل هفتم کاوش ها در تپه اشرف اصفهان گفت: در دوره اشکانی نوع تدفین و قرار دادن اجساد ویژگی های خاص خود را داشته و صورت جسد به سمت خورشید و شمال و پاها به سمت جنوب گذاشته میشده است.

جعفری زند یادآور شد: در تپه اشرف تدفین خمره ای، آیینی و پشت سنگی پیدا شده که از انواع تدفین های دوره اشکانی هستند.

به گفته این باستان شناس، در گورهای دوره اشکانی تنوع وجود دارد و مردگان هم در تابوت هم در خاک و هم در گوهای سنگ چین شده یا در خمره، چاه ها یا در دخمه های سنگی تراشیده شده در کوه دفن می شدند.

وی گفت: باستان شناسان براساس شواهد تشخیص می دهند که یک اثر مربوط به چه دوره ای است. بنابراین آثار شاخص تاریخ گذاری می شوند.

جعفری زند اضافه نمود: البته زمانی که با آثار و تدفین های پیش از تاریخ روبرو می شویم و زمان تدفین ها مشوش است یا در کنار آنها سفال یا آثار دیگری وجود ندارد احتیاج به تشخیص آزمایشگاهی داریم ولی وقتی تدفین شاخصه های معینی همانند آثار مجاورت، نوع تدفین و لایه قرارگیری دارد، باستان شناس آن را تاریخ گذاری می نماید.

جعفری زند اعلام کرد: زمانی یک باستان شناس به آزمایشگاه احتیاج دارد که نتواند برای آثار کشف شده، پاسخ قاطعی داشته باشد.

وی ادامه داد: در محل تدفین بانوی اشکانی، لایه و گورستان معین است و آثار و سکه دوره اشکانی بدست آمده در آن علامت سوالی برای ما باقی نمی گذارد.

جعفری زند گفت: در نزدیک جسد بانوی اشکانی، سکه کالکویی دوره فرهاد چهارم متعلق به دوره اشکانی پیدا شده که از سکه های کم ارزش این دوران بوده است.

وی اضافه نمود: در کنار این جسد سکوی قرار دادن اشیا هم وجود دارد و در فاصله نیم متری سر آن سفال نیز پیدا شده است.

وی ادامه داد: البته معمولا در تدفین های پشت سنگی به همراه اجساد، اشیای گرانبهایی وجود ندارد و این سکه هم از این جمله است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 آبان 1402 بروزرسانی: 15 آبان 1402 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1946

به "مستندات موجود درباره جسد بانوی یافت شده در تپه اشرف کامل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستندات موجود درباره جسد بانوی یافت شده در تپه اشرف کامل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید